Το ακριβό πάρκινγκ και το καταπατημένο πάρκο του Κεραμεικού

0

της Νατάσσας Τσιρώνη*

Η ιστορία του πάρκινγκ του Κεραμεικού και του πάρκου πάνω και δίπλα σε αυτό είναι όντως μακριά και προβληματική. Όπως προβληματική είναι η σημερινή κατάσταση του πάρκου, που τα βράδια είναι θεοσκότεινο και έχει μετατραπεί σε υπαίθριο πάρκινγκ των πελατών των νυχτομάγαζων της περιοχής!
Νοιώθω την ανάγκη να δώσω κάποιες εξηγήσεις για το κόστος του έργου αφού συνέβαλα στην μελέτη του.
Κατ’ αρχήν να πω ότι ποτέ δεν επιλέγουμε να κάνουμε υπόγεια πάρκινγκ σε χώρους με τόσο μικρό εμβαδόν. Είναι ασύμφορο το να κάνεις 275 θέσεις σε 5 υπόγεια. Οι λόγοι είναι δύο:
• Το κόστος ανεβαίνει εκθετικά ανάλογα με το πλήθος των υπογείων ορόφων.
• Ενώ σε ένα διώροφο πάρκινγκ έχουμε ανελκυστήρες 2 στάσεων, κλίμακες και ράμπες 2 ορόφων, στον 5όροφο χώρο στάθμευσης με τις ίδιες θέσεις έχουμε ανελκυστήρες 5 στάσεων και κλίμακες και ράμπες 5 ορόφων. Έτσι το κόστος ανά θέση ανεβαίνει πολύ.
Δυστυχώς η Αττικό Μετρό δεν είχε πολλές επιλογές στη διαδικασία υλοποίησης αυτού του πάρκινγκ. Και αυτό έγινε εξαιτίας των αρχαιολόγων και του Δήμου Αθηναίων.
1. Οι αρχαιολόγοι, ήταν η αιτία που έγινε νέα χάραξη και μεταφέρθηκε ο σταθμός μετρό σε άλλη θέση, λόγω αρχαιολογικών ευρημάτων. Επίσης δεν επέτρεψαν να φαρδύνει -ούτε κατά μισό μέτρο- το σκάμμα έτσι ώστε να αυξηθεί το εμβαδόν των ορόφων και να γίνει καλύτερη διαρρύθμιση και εκμετάλλευση του χώρου.
Δεν αμφισβητώ αυτή την απόφασή τους. Όμως αναρωτιέμαι, πώς είναι δυνατόν οι ίδιοι αρχαιολόγοι να έδωσαν άδεια στον ιδιοκτήτη του ακριβώς διπλανού οικοπέδου (σε απόσταση 2-3 μέτρων δηλαδή) για να κτίσει πολυώροφο κτήριο με πολλά υπόγεια; Τα οποία κατασκευάστηκαν σε χρόνο ρεκόρ, χωρίς καθυστερήσεις από την αρχαιολογία, όταν τα έργα μετρό καθυστερούν μήνες και μήνες για αρχαιολογικές έρευνες; Αναρωτιέμαι…
2. Ο Δήμος Αθηναίων, από την άλλη, είναι υπεύθυνος που το σκάμμα έγινε πισίνα. Όσο ο χώρος ελεγχόταν από την Αττικό Μετρό, υπήρχε αντλία που αντλούσε τα νερά (διότι ο υδροφόρος ορίζοντας είναι ψηλά). Όταν ο Δήμος παρέλαβε το χώρο, και μέχρι να δημοπρατηθεί, σταμάτησε την άντληση υδάτων και έτσι έγινε η πισίνα.
Ο Δήμος Αθηναίων δεν ενημέρωσε την Αττικό Μετρό για αυτή την εξέλιξη (ο χώρος ήταν περιφραγμένος και δεν φαινόταν η αλλαγή). Όταν δημοπρατήθηκε το έργο από την Αττικό Μετρό, ο κατασκευαστής βρήκε αντί για σκάμμα, πισίνα, και κατέστη αναγκαίο να γίνουν επιπλέον μελέτες και έργα πριν την άντληση των υδάτων (για να μην καταρρεύσουν τα τοιχεία του σκάμματος).
Έτσι φτάσαμε στο τελικό –υπερβολικό- κόστος του έργου.
Όμως το έργο ολοκληρώθηκε και το πάρκο αποδόθηκε στην πόλη. Δηλαδή στο Δήμο. Και τώρα ο Δήμος Αθηναίων είναι τριπλά υπεύθυνος για την σημερινή κατάσταση του χώρου:
1. Υπεύθυνος που άλλαξε τη μελέτη του πάρκου και επέτρεψε, με απόφαση του Δημοτικού Συμβουλίου, να δημιουργηθεί πεζόδρομος στο όριο του πάρκου με το διπλανό κτήριο, «για λόγους πυρασφάλειας», αφού το διπλανό κτήριο (αυτό με τα υπόγεια που δεν είχαν κανένα αρχαίο) άνοιξε –παράνομα- παράθυρα στη μεσοτοιχία προς το πάρκο. Η πολεοδομία του Δήμου Αθηναίων δεν είδε τα παράθυρα, το Δημοτικό Συμβούλιο δεν είδε το πρόβλημα (αν και η αντιπολίτευση το επεσήμανε), και έτσι μέρος του πάρκου έγινε «πεζόδρομος».
2. Υπεύθυνος για τα αυτοκίνητα που παρκάρουν στο πάρκο. Ενώ τα πεζοδρόμια γύρω από το πάρκο προστατεύονται με κολωνάκια από την παράνομη στάθμευση, τα αυτοκίνητα των πελατών των νυχτερινών κέντρων περνούν –παράνομα- μέσα από τον πεζόδρομο και παρκάρουν πάνω στις πλακοστρώσεις και τα παρτέρια του πάρκου (αντί στα υπόγεια του –ακριβού- πάρκινγκ). Κανείς δεν το βλέπει αυτό, ούτε ο Δήμος ούτε η Τροχαία ούτε η Αστυνομία! Κανείς.
3. Υπεύθυνος για την έλλειψη φωτισμού του πάρκου. Όλη αυτή την κατάσταση αυθαιρεσίας βοήθησε φυσικά το ότι «κάποιοι» έσπασαν μερικά φωτιστικά κολωνάκια, και ο Δήμος, με την δικαιολογία ότι μπορεί κάποιος να πάθει ηλεκτροπληξία, έσβησε ΟΛΑ τα φώτα του πάρκου: και τα φώτα των φωτιστικών κολωνακίων και τα φώτα των στύλων φωτισμού!!! Διότι, λέει, ΟΛΑ τροφοδοτούνται από την ίδια γραμμή, κάτι που δεν είναι αλήθεια.
Το παρκάκι στον Κεραμεικό είναι ένας από τους ελάχιστους χώρους πράσινου που δημιουργούνται στην Αθήνα. Τον σχεδιάσαμε με μεράκι και τον αποδώσαμε στην πόλη και τους πολίτες της. Είναι κρίμα να υποβαθμίζεται και κανείς να μην κάνει τίποτα!

*Μηχανικός στην Αττικό Μετρό Α.Ε

Γράψτε το σχόλιό σας