Δελτίο Τύπου Συλλογικοτήτων Θεσσαλονίκης, Πυλαίας, Συνοικισμού Κωνσταντινουπολιτών
Την Τρίτη 5 Σεπτεμβρίου στο κέντρο πολιτισμού της Τούμπας πραγματοποιήθηκε συζήτηση με πολύ μαζική συμμετοχή ανάμεσα σε συλλόγους, πρωτοβουλίες κατοίκων, περιβαλλοντικές συλλογικότητες, αυτοδιοικητικά σχήματα και ενεργούς πολίτες από Θεσσαλονίκη, Κωνσταντινοπολίτικα και Πυλαία για τις επιπτώσεις του σχεδιαζόμενου Flyover (Υπερυψωμένη Ταχεία Λεωφόρος – ΥΤΛ) στο κυκλοφοριακό, τη δημόσια υγεία, την ποιότητα ζωής και το περιβάλλον.
Οι τοποθετήσεις όσων συμμετείχαν φώτισαν διάφορες πτυχές του ζητήματος, αλλά όλες και όλοι ανεξαιρέτως συνέκλιναν σε ένα κοινό αίτημα: Ο Flyover δεν πρέπει να κατασκευαστεί.
Οι λόγοι:
- Για το έργο “Flyover” δεν υπάρχει κυκλοφοριακή μελέτη, που αποτελεί την επιστημονική τεκμηρίωση ενός συγκοινωνιακού έργου. Αντίθετα η υφιστάμενη Γενική Κυκλοφοριακή Μελέτη, που εκπονήθηκε από τον Οργανισμό Ρυθμιστικού Σχεδίου Θεσσαλονίκης (πλέον μετά την κατάργησή του το 2014 την αρμοδιότητα πήρε το Υπουργείο Υποδομών) και αποτελεί τη μόνη επιστημονική τεκμηρίωση για το κυκλοφοριακό στη Θεσσαλονίκη, την οποία μάλιστα κάνει επικαιροποιήσεις το Ινστιτούτο Μεταφορών που εδρεύει στο ΕΚΕΤΑ (Θέρμη), η οποία μελέτη κατέληξε για την ανάγκη της Εξωτερικής Περιφερειακής (που σταματάει στα Νοσοκομεία στην Ευκαρπία), κι όχι του “flyover”. Η αυθαίρετη επιλογή μίας “flyover” ή μία μεταγενέστερη της πολιτικής απόφασης υλοποίησης παραγγελία μελέτης, αποτελεί επιστημονικό ανορθολογισμό και πολιτική αυθαιρεσία.
- Η σχεδιαζόμενη “Flyover” αυξάνει την Περιφερειακή κατά μία συν μία λωρίδες στο τέλος της κατασκευής της, αλλά με τις εξής επιβαρυντικές για τους Θεσσαλονικείς ιδιομορφίες: (1) μειώνει κατά μία τις λωρίδες που απευθύνονται στους Θεσσαλονικείς, από 3+3 που είναι σήμερα σε 2+2 για χρήση της Περιφερειακής για έξοδο κι επανείσοδο από άλλο κόμβο, δηλαδή οι Θεσσαλονικείς που βγαίνουν από κάπου, λ.χ. από τον κόμβο της Τούμπας για να επανεισέλθουν από τον κόμβο του Επταπυργίου, σήμερα έχουν 3+3 λωρίδες, ενώ μετά την ολοκλήρωση του έργου θα έχουν 2+2 λωρίδες, καταργώντας τις ακραίες λωρίδες που πιθανότατα θα στηριχθεί η “Flyover”. (2) δημιουργεί τις 2+2 νέες λωρίδες της “Flyover” στις οποίες όμως δεν θα έχουν πρόσβαση οι Θεσσαλονικείς από άλλους κόμβους, ούτε θα έχουν εξόδους προς την πόλη, παρά μόνο όσοι εισέρχονται από την μία άκρη του νέου αυτού τμήματος “Flyover”, θα βγαίνουν στο άλλο άκρο του, με τα δύο άκρα να είναι τα Νοσοκομεία στα Δυτικά και η Πυλαία στα Ανατολικά. (3) Tην “Flyover” θα χρησιμοποιούν μόνο ελαφρά οχήματα, συνεπώς όλα τα βαρέα οχήματα θα συνεχίζουν να χρησιμοποιούν το παλιό τμήμα της Περιφερειακής μειωμένο σε 2+2 λωρίδες, μαζί με όλη την άλλη κίνηση της πόλης για είσοδο και έξοδο μεταξύ των κόμβων. (4) Δηλαδή η μόνη ωφέλεια που παρέχει η “flyover” θα είναι για τα ταχέως κινούμενα ελαφρά οχήματα των τουριστών που θα εισέρχονται από τη μία άκρη και θα βγαίνουν στην άλλη άκρη της “Flyover” χωρίς να τους ενοχλούμε οι Θεσσαλονικείς που θα στριμωχνόμαστε στις 2+2 κάτω (υφιστάμενες και μειωμένες κατά 1+1) λωρίδες για να βγούμε στην Περιφερειακή και να ξαναμπούμε στην πόλη από άλλο κόμβο, μαζί με τα βαριά οχήματα που θα συνεχίσουν να χρησιμοποιούν το ίδιο κομμάτι μαζί μας, κι όταν κολλάνε ή χαλάνε στις ανηφόρες θα κολλάμε κι εμείς μαζί τους (ίσως “εντοιχισμένοι”, κάτω από την “Flyover” εκτός εάν έχουν σκοπό να κάνουν υπερυψωμένη στο πλάι “Fly-by”, που θα μας… “αφήσουν να αναπνεουμε” περιμένοντας να ανοίξει).
- Θα βρίσκεται δίπλα σε κατοικημένες περιοχές, με δεκάδες σπίτια και σχολεία, και τα επίπεδα θορύβου, αλλά και επιδείνωσης της ποιότητας του αέρα που αναπνέουμε, θα κάνουν την καθημερινότητα χιλιάδων ανθρώπων αβίωτη.
- Η επιδείνωση της ποιότητας του αέρα αφορά όλη την πόλη που ήδη έχει καταδικαστεί το 2023 για την ποιότητα του αέρα.
- Η Θεσσαλονίκη αποτελεί μια εξαιρετικά επιβαρυμένη περιβαλλοντικά πόλη, κάτι που έχει τεράστιο αντίκτυπο στη δημόσια υγεία. Εκτιμάται ότι θα διέρχονται από τον Flyover περίπου 220 χιλιάδες αυτοκίνητα κάθε μέρα. Επομένως, ένας μεγάλος αριθμός οχημάτων θα έρθει να προστεθεί στον υπάρχοντα εκπέμποντας ακόμα περισσότερους ρύπους στην ατμόσφαιρα, τους οποίους η απόγειος αύρα, που έρχεται από το βουνό, θα τους μεταφέρει σε όλη την πόλη.
- Για την κατασκευή του θα καταστραφούν συνολικά 82.000 τ.μ. περιαστικού δάσους και 20.000 τ.μ. μη δασικά,συνολικά πάνω από 100.000 τ.μ.. Το Σέιχ Σου, που αποτελεί έναν από ελάχιστους πνεύμονες πρασίνου της πόλης θα δεχτεί ακόμα ένα ισχυρό πλήγμα, θα υποβαθμιστεί ακόμα περισσότερο, ενώ μεγάλο ποσοστό των κατοίκων της πόλης θα αποκοπεί από αυτό καθώς θα καταργηθούν οι περισσότερες υπάρχουσες πύλες εισόδου.
- Η πόλη ακόμα δεν έχει συνέλθει από την πολύχρονη ταλαιπωρία της κατασκευής του μετρό και κινδυνεύει να μπει σε νέες περιπέτειες. Θα προκληθεί κυκλοφοριακό έμφραγμα για πολλά χρόνια, καθώς θα λειτουργούν μόνο δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση της εσωτερικής περιφερειακής έως ότου αυτό κριθεί απαραίτητο.
- Ο αρχικός προϋπολογισμός είναι 373 εκ. ευρώ και θα χρηματοδοτηθεί με τη μορφή της ΣΔΙΤ (Σύμπραξη Δημόσιου και Ιδιωτικού Τομέα). Δεν εντάχθηκε σε ΕΣΠΑ, οπότε βαραίνει αποκλειστικά τον κρατικό προϋπολογισμό, δηλαδή όλους και όλες εμάς. Προκειμένου να επιτευχθεί η κερδοφορία της αναδόχου εταιρείας είναι πιθανά τα σενάρια των καθυστερήσεων, της υποβάθμισης της ποιότητας του έργου και της επιβολής διοδίων.
- Παλαιότερα, είχαν εκπονηθεί επιστημονικά σχέδια για δημιουργία Εξωτερικής Περιφερειακής Οδού, σε σημαντική απόσταση από την πόλη, στην οποία θα διοχετευόταν όλη η διαμπερής κυκλοφορία (φορτηγών κλπ), που θα τη χρησιμοποιούσαν για να παρακάμπτουν την πόλη, αφού οι μετακινήσεις τους δεν αφορούν τη Θεσσαλονίκη. Θα αποτελούσε ουσιαστικά τη συνέχεια της Εγνατίας Οδού και με τα ίδια χαρακτηριστικά. Την ίδια στιγμή θα μπορούσαν να αξιοποιηθούν οι ίδιοι πόροι (που τώρα προορίζονται για τον Flyover) για αναβάθμιση του στόλου αξιοπρεπών και χαμηλής ρύπανσης λεωφορείων, που να κινούνται σε ένα πλήρες και ολοκληρωμένο δίκτυο λεωφορειολωρίδων, στη δημιουργία Τραμ και εν γένει στην ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς.
- Κι όμως, αντί αυτών των επιλογών, δρομολογούν έναν Flyover στην Ανατολική Εσωτερική Περιφερειακή και σε άμεση επαφή με την πόλη, στον οποίο δεν θα μπορούν να κυκλοφορήσουν φορτηγά και άλλα βαρέα οχήματα, αλλά μόνο ΙΧ. Επαναλαμβάνουν το ίδιο λάθος: προσθέτουν δηλαδή, άλλη μια οδό, δίνοντας κι άλλο χώρο στα ΙΧ, ενώ ήδη γνωρίζουν και έχει αποδειχθεί ότι όσο περισσότερο χώρο δίνεις στα ΙΧ, τόσο περισσότερα ΙΧ τείνουν να τον καταλάβουν.
- Να προσθέσουμε ότι δεν υπάρχει κυκλοφοριακή μελέτη στην πρόβλεψη του έργου, δεν υπάρχει μελέτη πυρασφάλειας και δεν βασίζεται σε κάποια συνολική κυκλοφοριακή μελέτη, που να αφορά την μετακίνηση σε όλη την πόλη. Αντίθετα, είναι ένα έργο αποσπασματικό, που εξυπηρετεί συγκεκριμένα κατασκευαστικά συμφέροντα και δε θα λύσει το ζήτημα της μετακίνησης στην πόλη.
- Τέλος, η έλλειψη ουσιαστικής διαβούλευσης με τους φορείς, τους Δήμους και τους κατοίκους και η απουσία δημοσίου διαλόγου γύρω από το ζήτημα αποτελούν ακόμα μερικούς παράγοντες που επιβεβαιώνουν τον ισχυρισμό μας ότι το συγκεκριμένο έργο δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες της κοινωνίας της πόλης.
Ο Flyover, αν κατασκευαστεί, θα αποτελέσει ένα πολύ μεγάλο πισωγύρισμα για την πόλη σε σχέση με το κυκλοφοριακό ζήτημα, την ατμοσφαιρική ρύπανση, τη δημόσια υγεία, την ποιότητα της ζωής μας.
Λέμε ρητά:
ΟΧΙ στον Flyover ΝΑΙ στην εξωτερική περιφερειακή
NAI στην ενίσχυση των μέσων μαζικής μεταφοράς
Προασπίζουμε το δικαίωμα μας σε ποιοτικές, φιλικές προς το περιβάλλον και ασφαλείς μεταφορές
Προστατεύουμε το περιβάλλον και την υγεία όλων μας
Σύλλογοι, Πρωτοβουλίες Κατοίκων, Περιβαλλοντικές Συλλογικότητες, Αυτοδιοικητικά Σχήματα.