Καταργούνται το 2026 οι δωρεάν άδειες ρύπων προς αεροπορικές εταιρείες

Η Ευρωπαϊκή Ένωση κατέληξε σε συμφωνία, τα ξημερώματα της Τετάρτης, σχετικά με νομοθεσία για την αύξηση της χρέωσης επί των αεροπορικών εταιρειών όταν εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα που συμβάλλει στην υπερθέρμανση του πλανήτη. Με τον τρόπο αυτό οξύνονται οι πιέσεις στον κλάδο για να απομακρυνθεί από τα ορυκτά καύσιμα. Οι αεροπορικές εταιρείες που εκτελούν πτήσεις εντός Ευρώπης πρέπει επί του παρόντος να υποβάλουν αίτημα να τους χορηγηθούν άδειες ρύπων από την Ε.Ε. για να καλύψουν τις εκπομπές διοξειδίου του άνθρακα. Ωστόσο, η Ε.Ε. τους παρέχει τις περισσότερες από αυτές δωρεάν. Αυτό πρόκειται να αλλάξει βάσει του προαναφερθέντος νόμου που συμφωνήθηκε ανάμεσα στους εκπροσώπους των χωρών-μελών της Ε.Ε. και του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου, ο οποίος και σταδιακά έως το 2026 θα καταργήσει τις δωρεάν άδειες, όπως αναφέρει το Reuters. Ειδικότερα, οι δωρεάν άδειες θα μειωθούν κατά 25% το 2024 και 50% το 2025. Πολύ απλά αυτό σημαίνει ότι οι αερομεταφορείς της Γηραιάς Ηπείρου θα πρέπει να πληρώνουν για να ρυπαίνουν, κι αυτό δημιουργεί ένα οικονομικό κίνητρο για να μειώσουν τις επικίνδυνες εκπομπές τους.

Αξίζει να υπογραμμιστεί, όπως αναφέρει το Reuters, ότι μια μικρότερη ποσότητα δωρεάν αδειών διοξειδίου του άνθρακα (CO2), ήτοι 20 εκατομμύρια, θα διατεθεί από το 2024-2030 σε αεροπορικές εταιρείες που χρησιμοποιούν βιώσιμα αεροπορικά καύσιμα (SAF) για να αντισταθμίσουν εν μέρει τη διαφορά τιμής μεταξύ των SAF και της πολύ φθηνότερης κηροζίνης ορυκτών καυσίμων. «Στεκόμαστε στο πλευρό του τομέα κατά τη διαδικασία της πράσινης μετάβασης», δήλωσε η επικεφαλής της ομάδας διαπραγμάτευσης του Ευρωκοινοβουλίου, Σουνκάνα Γκλαβάκ. Η ένωση αερομεταφορέων Airlines for Europe δήλωσε «εξαιρετικά απογοητευμένη» με το σχέδιο οι Βρυξέλλες να καταργήσουν σταδιακά τις δωρεάν άδειες έως το 2026. «Η προθεσμία αυτή ορίζεται πολύ πριν δοθούν πραγματικά αποτελεσματικές λύσεις για να απαλλαγεί ο κλάδος από τους ρύπους στην κλίμακα που είναι αναγκαία», ανέφερε η ένωση σε δήλωσή της.

Η Ε.Ε. έχει περιορίσει μέχρι στιγμής την αγορά ρύπων και διοξειδίου του άνθρακα ειδικότερα, ώστε να καλύπτει τις εκπομπές εκείνες από τις εντός των συνόρων της πτήσεις. Εντούτοις, όσοι συμμετείχαν στη διαπραγμάτευση συγκατένευσαν στο να θέσουν υπό αξιολόγηση το 2026 το εάν το σχέδιο της Διεθνούς Οργάνωσης Πολιτικής Αεροπορίας του ΟΗΕ για την αντιστάθμιση των εκπομπών CO2 των διεθνών πτήσεων είναι σε καλό δρόμο για την επίτευξη καθαρών μηδενικών εκπομπών έως το 2050.

Πηγή άρθρου και εικόνας: Kathimerini.gr, Reuters , greenagenda.gr